salam

این وبلاگ برای گسترش فرهنگ گفتگو بنیان نهاده می شود

salam

این وبلاگ برای گسترش فرهنگ گفتگو بنیان نهاده می شود

مکتب عشق 42

آنان که موحدند اساس شناخت خود را از هستی، اعتقاد به غیب و ایمان به غیب و سپس یقین به غیب قرار می‌دهند. حصول قطعی غیب در اعتقاد، قلب و عمل انسان، محتاج درک عقلی، طهارت نفس و تداوم عمل صالح است. به سخن دیگر، شناخت وحدانیت حق تعالی دو مجرای پیوسته عقلی و قلبی دارد. به اندازه‌ای که عقل روابط علت و معلولی پدیده‌های هستی را کشف کرده و متوجه شود، محدود بودن، وابسته بودن و عبودیت انسان را به اثبات می‌رساند.

در انتهای این روند، ضعف آدمی متجلی می‌گردد. اگرچه انسان اختیار دارد و از طریق مجاری عقلی و غریزی انتخابگر است، درنهایت در یک مستطیل بزرگ هستی سیر می‌کند. بنابراین، عقل در عین اینکه به انسان قدرت صانع بودن می‌دهد، ضعف، زوال و وابستگی او را نیز به نمایش می‌گذارد و چه‌بسا بدون ورودیهای اولیه عقلی، درک حق تعالی و ورود در دامنه‌های ماوراء‌الطبیعه، بلوغ و تداوم پیدا نکند. ورودیهای عقلی از هستی، عظمت هندسه خلقت را به تصویر می‌کشد و او که طهارت نفس داشته باشد و کمتر لکه‌های سیاه، قلب او را پوشانیده باشد، از رودخانه عقل به اقیانوس عشق می‌رسد:( دکتر محمود سریع القلم ؛عشق و سیاست )

نظرات 5 + ارسال نظر
زهرا یکشنبه 22 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 05:01 ق.ظ

سلام استاد
حلول ماه مبارک رجب رو خدمت جنابعالی تبریک عرض می کنم.

سلام و درود بر شما ...ماه رجب از نیمه گذشت و تازه موفق شدم به وبلاگ سری بزنم و نظرتان را بخوانم .بسیار ممنونم از یاداوری حضرتعالی . در مظان استجابت دعا دوستان را دعا بفرمایید

زهرا جمعه 3 خرداد‌ماه سال 1392 ساعت 02:09 ق.ظ

سلام استاد
میلاد امیرالمومنین حضرت علی (علیه السلام ) را صمیمانه به جنابعالی تبریک عرض میکنم.
استاد من مدیون و ممنون شما هستم بخاطر نکات زیبایی که درست 2 سال پیش در چنین روزهایی درباره ی مادر بودن به من متذکر شدید.

سلام قولا من رب رحیم .. انشاالله خداوند شما را توفیق روز افزون عنایت فرماید و از نفس نورانی حضرت امیر بهره مند گردید . ممنونم از توجه شما .مهرتان ماندگار انشالله ما هم نصیبی از مهر مادری ببریم و به افاق ذات رحمن بار یابیم

من ِتوّاب دوشنبه 6 خرداد‌ماه سال 1392 ساعت 11:36 ق.ظ

سلام
حیف است بیرجندی باشی و از وجود استادی چون شما بی بهره
استاد بزرگوار این روزها نشانه های عجیبی بر من آشکار میشود . یکی آشنایی با استادی مثل شما در این دنیای عظیم مجازی.
استاد را فقط آقای اوحدی میدیدم که امکان صحبت با ایشان را نداشتم .
چطور میتوانم با شما ملاقات داشته باشم

سلام برشما
در خدمت هستم . یک شماره تماس یا ایمیل بگذارید تا با شما تماس بگیرم . نیز می توانید با مدیر گروه فلسفه تماس بگیرید و شماره تماس مرا از ایشان بخواهید

من ِتوّاب سه‌شنبه 7 خرداد‌ماه سال 1392 ساعت 09:17 ق.ظ

سلام من دیروز یک نظر گذاشتم که چطور میتونم شما رو ببینم . راجع به آقای اوحدی نوشتم ولی چون نمیدونم کدوم پست بود پاسختون رو پیدا نمیکنم .
به من گفتند شما در دانشگاه بیرجند کلاس دارید امکانش هست برنامه ی شما رو بدونم .

سلام برشما . در دانشگاه بیرجند سالها پیش تدریس می کردم .ولی اکنون در انجا کلاس ندارم .

رضایی نیا یکشنبه 2 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 12:34 ق.ظ

سلام استاد عزیزم
میلاد امام عصرمان را خدمت شما تبریک عرض میکنم
اللهم عجل لولیک الفرج
التماس دعا

سلام برشما
من هم به شما شادباش می گویم این روز فرخنده را

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد