salam

این وبلاگ برای گسترش فرهنگ گفتگو بنیان نهاده می شود

salam

این وبلاگ برای گسترش فرهنگ گفتگو بنیان نهاده می شود

آب / آغاز و انجام / ار مغان نماز صبح

آب ماده ی حیات کافه ی  اصناف نباتات و حیوانات  است  مانند مواعظ و نصایحی که عموم مردم را به آن انتفاع باشد و لکن بعضی از آن اجاج (تلخ) است و بعضی آسن و بعضی غیر آسن و بهترین انها غیر آسن است 

و شیر باعث تربیت اصناف حیوانات است و از آب خاصتر است . 

چه نباتات و بعضی حیوانات را از ان نصیب نباشد و خاص غذای بعضی حیوانات بود در ایام طفولیت مانند مبادی و ظواهر علوم که سبب ارشا د مبتدیان باشد و از ان بعضی مستحیل و بعضی متغیر و بعضی غیر متغیر باشد و بهترین غیر متغیر باشد.


و عسل از شیر خاصتر است که غذای برخی حیوانات است و سبب شفاء بعضی اصناف در بعضی احوال و موافق همه امزجه و احوال نیست ،مانند حقایق و غوامض علوم که انتفاع بدان خاص الخواص و محققان را باشد .و از ان نیز بعضی کدر است و بعضی متوسط و بعضی مصفی.و بهترین مصفی است

و خمر از عسل خاصتر است چه خاص به نوع انسان است . و از ایشان بعضی اصناف در بعضی احوال بر اهل دنیا حرامست و ایشان را رجس و بر اهل بهشت حلال و ایشان را طهور و از آن بعضی موذی و بعضی متوسط و بعضی ملذ است و طهور .

....پس اب سبب خلاص است از تشنگی و شیر از نقصان و عسل از بیماری و خمر از اندوه و چون اهل بهشت اهل کمالند تمتع ایشان عامست این چهار را بوجه اتم  ...مثل الجنه التی وعدالمتقون فیها انهار من ماء غیر آسن و انهار من لبن لم یتغیر طعمه و انهار من خمر لذه للشاربین و انهار من عسل مصفی ....و در دوزخ بازاء این هر چهار نهر حمیم و غسلین و قطران و مهل باشد ..

نظرات 9 + ارسال نظر
زهـرا شنبه 13 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 10:25 ب.ظ http://sheydayevesal.mihanblog.com/

سلام
جسارت نباشه استاد
میشه ترجمه ای از این متن هم بذارید واسه من؟؟؟؟
آخه خیلی سنگین بود(آیکون خجالت)

سلام و صد سلام ..
چراکه نه ...البته متن پارسی است به جز ایه های قران ...

زهـرا یکشنبه 14 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 11:21 ب.ظ

پارسی بود ولی فارسی نبود:)
اگه اشکال نداره هر دفعه یه عبارت رو بپرسم؟؟
مثلا:
آب ماده ی حیات کافه ی اصناف نباتات و حیوانات است مانند مواعظ و نصایحی که عموم مردم را به آن انتفاع باشد و لکن بعضی از آن اجاج (تلخ) است و بعضی آسن و بعضی غیر آسن و بهترین انها غیر آسن است و
معنی آسن و غیرآسن رو نفهمیدم:(

آسن :گندیده و متعفن ،بدبو
غیرآسن :زلال

زهـرا سه‌شنبه 16 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 11:51 ق.ظ

یه چیز دیگه
از ان بعضی مستحیل و بعضی متغیر و بعضی غیر متغیر باشد و بهترین غیر متغیر باشد.
متوجه این نشدم(آیکون خجالت)
کاشکی این آیکون ها اینجا فعال بود
البته اگه امکانش هست

اولا هیچ لزومی ندارد این آیکون ها را بگذارید ....از قدیم گفته اند : پرسیدن عیب نیست ...خداوند در قران همه ی ما را به پرسیدن توصیه می فرماید : فاسئلوا اهل الذکر ان کنتم لا تعلمون :اگر نمی دانید از اهل ذکر بپرسید ...و اما معنای واژه ها :
مستحیل : استحاله شده ،تغییر ماهیت داده ،دگرگونی ذاتی و باطنی
متغیر :دگرگون شونده ،تغییر در طعم و مزه ،متزلزل و بی ثبات ،تغییر ظاهری
غیر متغیر : یعنی ثابت و اصیل و بدون هیچ تغییر ظاهری و باطنی
در اینجا منظور از شیر غیر متغیر همان دانش وحیانی است که بدون هیچ دخل و تصرفی مستقیم از ذات خدا بر قلب پیامبر نازل می گردد و در ذهن و ضمیر و تخیل پیامبر هم دست نخورده باقی می ماند...و دانش اولیاء خدا این گونه است همان که انرا علم لدنی خوانند و هیچ لغزش و خطا در ان راه ندارد ...اما لبن متغیر همان دانش یا علم آمیخته با گمان و پندار و خیال و جهل است همین علوم ناقص ما که هر لحظه ممکن است با یادگیری یا یک فهم تازه باطل شود ...و مستحیل همان جهل مرکب است که در لباس و چهره ی علم و دانش بر ذهن ادمی ظاهر می شود و به ان شبه علم گویند.

زهـرا سه‌شنبه 16 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 09:41 ب.ظ

ممنون
حالا پاراگراف بعدی
سبب شفاء بعضی اصناف در بعضی احوال و موافق همه امزجه و احوال نیست ،مانند حقایق و غوامض علوم که انتفاع بدان خاص الخواص و محققان را باشد .و از ان نیز بعضی کدر است و بعضی متوسط و بعضی مصفی.و بهترین مصفی است

..عسل داروی درمان برخی مردم در برخی احوال است و با همه ی مزاج ها و همه ی احوال آدم سازگار نیست ...مانند حقایق دانش ها ،یعنی دانش های فلسفی و عرفانی که هاضمه ی عقلی و ذهنی ی عموم مردم قادر به درک و دریافت و هضم و جذب انها نیست و چه بسا مثلا اطلاع بر اسرار دقایق علوم عرفانی و فلسفی برای بسیاری انسان ها زیانبار باشد و تنها صاحبان نفوس پاک و نبوغ عالی و محققان قادر به درک ان علوم هستند ..روایتی از امام صادق است که فرمود : قران چهار مرتبه دارد : عبارت للعوام اشارات للخواص لطائف للاولیاء و حقائق للانبیاء
یعنی :عبارات عربی و ظاهر قران برای عموم مردم قابل دریافت است اما فهم اشارات قران برای خواص است و لطائف معانی عرفانی و شهودی قران فقط برای اولیاء خدا قابل درک است و البته حقائق قران هم فقط برای پیامبران که خود حامل وحی هستند قابل درک است /
وعسل که شفاء برخی امراض برخی ادم ها در برخی احوال است و نیز ان علوم فلسفی و عرفانی و حقائق تکوینی قران و نیز باطن هستی و رخدادهای ان و حقائق اشیاء بر سه دست است : برخی تیره اند همانند عسلی که موم ان گرفته نشده و یا به دلیل ترکیب گلهایی که زنبور از ان تغذیه کرده تیره رنگ و کدر است /و نیز یافته ها و شهود و دانش و دریافت برخی نفوس ادمیان به دلیل محدودیت افق نفسانی انها تیره و کدر است و باطن را نمی بیند (یعلمون ظاهرا من الحیوه الدنیا :فقط به ظاهر دنیا علم دارند ) ..و نیز برخی عسل ها کاملا تیره نیست و قدری روشن است همچون علوم فلسفی و برخی دریافت های علمی که به طور کلی ماوراء ماده را انکار نمی کنند و از پس ظاهر دنیا به اصل عقل و غیرمادی بودن بخشی از هستی مانند خود عقل باور دارند ...و برخی نیز مصفی است ،عسل مصفی یعنی عسلی که موم ان گرفته شده و کاملا پالوده و شفاف باشد ...و این گونه است علوم و یافته ها و حقایق ناشی از نفوس انبیاء و اولیاء که همچون عسل مصفی همه ی حقایق هستی را بی کم و کاست و بدون اشکال و لغزش و اشتباه بر وجود انسان عرضه می نمایند و بیماری جهل و جهالت انسان را به طور کامل شفا می دهند ...و همچنان که عسل مصفی شفای امراض جسم است ...علوم الهی فلسفی و عرفانی و قرانی شفای نفس کلی و روح ادمی است ...

سهبا چهارشنبه 17 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 10:01 ق.ظ http://sayesarezendegi.blogsky.com/

سلام استاد . منزل نو مبارک ...

سلام و صد سلام برشما ...سپاسگذارم از توجه شما ..

زهـرا چهارشنبه 17 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 02:24 ب.ظ

ممنون به خاطر توضیحات کامل و جامع شما
شرمنده شدم.آخه شما یه بحث کوتاه و جامع گذاشته بودین من اومدم سوال کردم و بحث بلند شد.
خیلی ممنون

سایه چهارشنبه 24 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 11:35 ب.ظ http://shadowplay.blogsky.com/

سلام هیچ عزیز !!
همینطور بی خبر می روید برادر و نمی گویید ما نگران می شویم . می دونین چند وقته می خونمتون ؟!
خوشحالم هنوز هستید ...شکر

سلام دوست گرامی و قلب با صفا ...روزها گر رفت گو رو با ک نیست تو بمان ای که چون تو پاک نیست ....به تعبیر علامه ی طباطبائی : هستیم که هستیم ..هستی با نیستی و وجودذ و عدم قابل جمع نیست ....هستی می هستد ...هستی تان جاری بر جویبار جان ها

سهبا پنج‌شنبه 25 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 09:13 ق.ظ http://sayesarezendegi.blogsky.com/

سلام استادبزرگوار . آمدم که در این آخرین روزهای سالی که می رود تا بهاری نو و سبز را به ارمغان بیاورد , برایتان آرزوی بهترین ها را داشته باشم و از خداوند بخواهم رنگ شادی را و عطر حضورش را در دقایقتان جاری سازد .
بهارتان سبز و عیدتان مبارک . در پناه خداوندگار مهربانی مانا باشید و سربلند .

سلام و درود فراوان برشما .....دلتان سبز ..جانتان پویا ...بهارتان بهاری و جمع تان جاری ...شاد زی و دیر زی

زهـرا پنج‌شنبه 25 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 09:57 ب.ظ http://sheydayevesal.mihanblog.com/

سلام بزرگوار
خیلی وقت هست خبری از شما نیست
هرجا هستید سلامت و موفق باشید
پیشاپیش سال نو مبارک

سلام و درود برشما ....در سفرم ....شاد باشید و سریلند ..بیگمان حضور دوستان دل آگاه و شاد اندیش و قلب های مصفایی چون شما جانمان را سرشار از مهر و لبریز از سحر می سازد ..دوستی تان ماندگار و بهارتان پربها

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد