salam

این وبلاگ برای گسترش فرهنگ گفتگو بنیان نهاده می شود

salam

این وبلاگ برای گسترش فرهنگ گفتگو بنیان نهاده می شود

آغاز و انجام / فصل اول در صفت راه آخرت ...

"بدانکه راه آخرت ظاهر است و راهبر  آن معتمد و نشان های راه مکشوف و سلوکش آسان ،و لیکن مردم از آن معرضند[اعراض دارند ] و کاین من آیه فی السموات و الارض یمرون علیها و هم عنها معرضون . اما سبب آسانی سلوک آن است که این راه همانست که مردم از آنجا آمده اند. پس آنچه دیدنیست یکبار دیده است و آنچه شنیدنی است یکبار شنیده است و لیکن فراموش کرده است و لقد عهدنا الی آدم من قبل فنسی و لم نجد له عزما ؛ و در این دقیقه می گوید :ارجعوا ورائکم فالتمسوا نورا . و در فراموشی از آن جهت بمانده است که چشمی که به آن چشم دیده است و گوشی که به آن شنیده است باز نمی کند تا حالش بدان رسیده است و ان تدعوهم الی الهدی لایسمعوا و تریهم ینظرون الیک و هم لا یبصرون . چه اگر بشنیدی شنیده ی اول یاد کردی کلا انها تذکره فمن شاء ذکره . و اگر بدیدی بدیده ی اول بشناختی [با همان نگاه اول می شناختی ]من نظر اعتبر و من اعتبر عرف و اول الدین معرفته . و اما سبب اعراض سه چیز است  چنانکه گفته اند : رؤساء الشیاطین ثلاثه

اول : شوائب طبیعت ،مانند شهوت و غضب و توابع آن از حب مال و جاه و غیر آن ...

دوم :وساوس عادت مانند تسویلات نفس اماره و تزیینات اعمال غیرصالحه بسبب خیالات فاسده و اوهام کاذبه و  لوازم ان از اخلاق رذیله ملکات ذمیمه .............

سوم: نوامیس امثله مانند متابعت غولان آدمی پیکر و تقلید از جاهلان عالم نما و اجابت استغواء و استهواء شیاطین جن و انس و مغرور شدن به خدعه ها و تلبیسات ایشان  ربنا ارنا الذین اضلانا من الجن و الانس نجعلها تحت اقدامنا لیکونا من الاسفلین

و ثمره ی اعراض در این جهان تنگی آن جهان و شقاوت جاودانی است و من اعرض عن ذکری فان له معیشه ضنکا و نحشره یوم القیمه اعمی ....

.................

و بزرگترین آفات آن است که بیشتر کسانی که مردمان ایشان را از راهبران میشمرند  از آن راه  بی خبرند ، یعلمون ظاهرا من الحیوه الدنیا و هم عن الاخره هم غافلون ....و متابعت ایشان جز ضلالت نیفزاید و ان تطع اکثر من فی الارض یضلوک عن سبیل الله .....پس طالب سلوک و سالک را جز اعتصام بحبل الهی که و اعتصموا بحبل الله جمیعا چاره نیست و تمسک جز بکلمات تامات او که  تمت کلمه ربک صدقاو عدلا لا مبدل لکلماته  نیست و کفی بربک هادیا و نصیرا .

( برگرفته از کتاب : آغاز و انجام ،نوشته ی خواجه نصیر الدین طوسی ، با مقدمه و شرح و تعلیقات ایت الله حسن زاده ی آملی ، صص 7-5) .


نظرات 2 + ارسال نظر
زهـرا یکشنبه 30 بهمن‌ماه سال 1390 ساعت 03:45 ب.ظ http://sheydayevesal.mihanblog.com/

چه خوب میشد اگر همه کسانی که از اسلام آگاهند اینقدر قشنگ دیگران رو آگاه کنند.
تازه دارم به یقین میرسم که انجان ندادن گناه خیلی راحت تر از توبه هست.
نمیدونم چرا این مطلب به ذهنم رسید و نوشتم. بازم ببخشید اگه بی ربط بود

کونوا دعاه الناس الی الله بغیر السنتکم : با غیر زبانهایتان [با کردار تان ]مردم را به سوی خدا بخوانید ..(امام صادق )
با سپاس از شما که نظر قشنگ تان این روایت را به ذهنم اورد .

سهبا یکشنبه 30 بهمن‌ماه سال 1390 ساعت 09:59 ب.ظ

سلام ....

سلام قولا من رب رحیم ....

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد