...یک ادم که در مسیر ادمیت یعنی دانشجویی و تعقل برای کنش برپایه علم گام بر می دارد با کدام معیارها ی حقیقی می تواند خود و دیگران را ارزیابی کند؟ از این شماره به بعد به برخی از این معیارها بر اساس تحلیل و تجربه شخصی ام اشاره می کنم و دوستان می توانند به نقد و بررسی و تکمیل و تصحیح ان پردازند .
۱. ادمی می تواند با انتخاب یک دوره زمانی معین مثلا یک ترم یا یک سال تحصیلی نخست فهرستی از یافته ها و داشته های خود را در سه حوزه تهیه کند ان سه حوزه عبارتند :پندارها و گفتارها و کردارها .سپس در پایان ان دوره تغییرات مثبتی که در این سه حوزه رخ داده است هم به لحاظ کمی و هم به لحاظ کیفی بسنجد و میزان پیشرفت وجودی خود را جدا از نمرات و تقدیرو تحسین هایی که از جامعه به ویژه جامعه سودازده و از ریخت افتاده ما و به ویژه نظامنامه های سیاسی و دولتی دریافت می کند بسنجد تا پیشرفت خود را حس کند و از خودکم بینی و خود بزرگ بینی که افت دامنگیر ادمیان در جامعه امروزی ماست به تدریج رهایی یابد و بتواند تا اندازه ای به خودواقع بینی نزدیک گردد و مصداق صدق باشد و از خدا بخواهد :و ادخلنی مدخل صدق و اخرجنی مخرج صدق و اجعل لی من لدنک سلطانا نصیرا .